§ 1. Kompetencje personelu
1. Członkowie personelu Ośrodka mają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. Personel Ośrodka monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka personel Ośrodka podejmuje działania profilaktyczne w zakresie swoich kompetencji i możliwości, np. podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazuje informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywuje do szukania dla siebie pomocy. Podjęte kroki należy odnotować w dokumentacji dziecka.
4. W sytuacji opisanej w punkcie 3 personel Ośrodka omawia sytuację z przełożonym oraz osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
§ 2. Zasady rekrutacji personelu
1. Przed zatrudnieniem danej osoby w Ośrodku lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z dzieckiem należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz podjąć działania w celu ustalenia, czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem, oraz wykluczyć ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dziecka i zagrożenia jego bezpieczeństwa.
2. W trakcie rekrutacji należy uzyskać:
1) dane osobowe kandydata, takie jak imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontaktowe potwierdzone sprawdzeniem dokumentu tożsamości,
2) informacje dotyczące:
a) wykształcenia kandydata/kandydatki
b) kwalifikacji zawodowych kandydata/kandydatki
c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
3. W celu uzyskania dodatkowych informacji o kandydatce/kandydacie Ośrodek może wystąpić do niego/niej o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego pracodawcy) lub wskazanie kontaktu w celu pozyskania referencji. Nieprzedłożenie ww. dokumentu nie może wywoływać negatywnych konsekwencji dla kandydata/kandydatki.
4. Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą Ośrodek ma obowiązek zrealizować obowiązki dotyczące sprawdzenia informacji dotyczących karalności danej osoby, wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
5. Ponadto osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z dziećmi musi bezwzględnie podpisać następujące oświadczenia:
a) oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony dzieci i zobowiązaniu do jej przestrzegania (Załącznik nr 1),
b) oświadczenie o zapoznaniu się z Zasadami bezpiecznych relacji i zobowiązaniu do ich przestrzegania (Załącznik nr 2),
6. Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku – dołączone do umowy cywilnoprawnej.
7. Brak zgody na podpisanie któregokolwiek dokumentu wymienionego w ust. 5 uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego (zawarcie umowy o pracę/współpracy).
§ 3. Zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko
1. Personel podmiotu zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko.
2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem i podmiotowo. Podmiotowy stosunek do dziecka oznacza, że, podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz, o ile to możliwe i bezpieczne, uwzględniać jego potrzeby.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują każdego członka personelu Ośrodka, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką Ośrodka, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Ośrodka i/lub na jej terenie. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi powinny bezwzględnie zawierać: obowiązek traktowania dzieci–pacjentów w sposób podmiotowy, zakaz stosowania przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, zakaz nawiązywania jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym, zasady realizowania kontaktu z dziećmi w godzinach pracy.
5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi opracowane w Ośrodku uwzględniają sytuację dzieci małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
6. Każdy członek personelu w kontakcie z dzieckiem:
a) przedstawia się i mówi, kim jest, jaka jest jego rola w opiece nad pacjentem,
b) komunikuje się z dziećmi w sposób życzliwy i cierpliwy, okazuje empatię i dobrą wolę w rozmowie,
c) zachowuje uczciwość i dobre intencje,
d) przekazuje dziecku informacje w sposób dostosowany do jego wieku, przy użyciu prostego języka; informuje o tym, co robi i co się dzieje/będzie się dziać; sprawdza, czy dziecko rozumie, co się dzieje/będzie się działo i jakie będą skutki działań terapeutycznych,
e) upewnia się, czy dziecko wie, że może zawsze zadawać pytania członkom personelu,
f) zwraca się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko, respektuje jego tożsamość i ekspresję,
g) korzysta ze wspomagających i alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje,
h) zachowuje wrażliwość kulturową, szanuje i równo traktuje każde dziecko bez względu ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, płeć, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język, orientację seksualną, stan zdrowia, wiek, zdolności, przekonania polityczne lub status społeczny.
§ 4. Prawo do prywatności podczas terapii
1. Każdy członek personelu ma obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności. Należy poinformować dziecko o tym, że ma prawo do poufności ze strony personelu, jeśli dana informacja nie zagraża życiu lub zdrowiu dziecka i dotrzymanie poufności nie wiąże się ze złamaniem prawa. Jeśli zajdzie potrzeba ochrony dziecka bądź wystąpi inna sytuacja, z którą wiąże się ujawnienie określonych danych na temat dziecka, należy go o tym jak najszybciej powiadomić, wyjaśniając sytuację.
2. W trakcie terapii należy, w miarę możliwości, zapewnić, że podczas terapii może być obecny rodzic, opiekun dziecka lub inna osoba bliska wskazana przez dziecko.
3. Omawiając sytuację zdrowotną dziecka i podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy traktować je podmiotowo, zwracać się bezpośrednio do dziecka, szanować prawo dziecka do autonomii, dawać mu poczucie sprawczości i wpływu na to, co się z nim dzieje w trakcie terapii. Należy jednak pamiętać, że decyzje i wybory podejmowane przez dziecko powinny dotyczyć spraw na miarę jego wieku, etapu rozwoju i możliwości poznawczych oraz z uwzględnieniem jego bezpieczeństwa. Należy respektować prawo pacjentów, którzy ukończyli 16 lat, do współdecydowania o własnym zdrowiu oraz metodach terapeutycznych i otrzymywania pełnych informacji w tym zakresie.
4. Podczas czynności związanych z prowadzeniem terapii kontakt fizyczny z dzieckiem należy ograniczyć do czynności niezbędnych, adekwatnych do wieku i rozwoju dziecka i przeprowadzać je, dbając o komfort pacjenta i z poszanowaniem jego godności i intymności. Należy zawsze uprzedzać o swoim działaniu, pytać o zgodę rodzica/opiekuna dziecka lub samo dziecko. Podczas terapii manualnych (takich jak masaż, terapia czaszkowo-krzyżowa) należy odsłaniać ciało dziecka partiami. W trakcie terapii dziecku może towarzyszyć rodzic/opiekun.
5. Kontakt fizyczny z dzieckiem niezwiązany z prowadzoną terapią może odbywać się wyłącznie za zgodą dziecka i zgodnie z jego potrzebą. Przed przytuleniem, pogłaskaniem czy wzięciem dziecka na kolana, aby np. je pocieszyć lub uspokoić, należy zapytać je, czy tego potrzebuje.
6. W sytuacjach trudnych podczas terapii, kiedy pacjent-dziecko odczuwa silne emocje, należy deeskalować emocje pacjenta–dziecka oraz wezwać rodzica.
7. W przypadku pracy z dzieckiem, które doświadczyło krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania, należy zachować ostrożność i dystans w celu ochrony dziecka. Zawsze należy tłumaczyć dziecku, jakie i dlaczego stawiamy granice.
8. Należy uszanować trudne emocje dziecka związane z pobytem w Ośrodku, jego prawo do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
9. Każde dziecko ma prawo, aby rodzice/opiekunowie towarzyszyli mu podczas terapii zawsze, gdy tego potrzebuje. Należy zadbać o to, aby rodzic/opiekun był informowany o bieżącej sytuacji terapeutycznej dziecka.
10. Należy poinformować dziecko i rodziców/opiekunów o zasadach obowiązujących w Ośrodku i podkreślać znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów.
§ 5. Zasady kontaktów z dzieckiem
1. Członek personelu powinien kontaktować się z dzieckiem:
a) w celach związanych z prowadzeniem terapii,
b) w godzinach pracy,
c) na terenie Ośrodka.
2. Jeżeli po godzinach pracy Ośrodka zachodzi konieczność nawiązania kontaktu z rodzicem/opiekunem dziecka, należy to uczynić przy wykorzystaniu służbowego e-maila albo telefonu służbowego.
3. Ograniczenia wskazane w pkt. 1 i 2 nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra dziecka. W takiej sytuacji należy podjąć działania mające na celu zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa oraz niezwłocznie zgłosić zdarzenie przełożonemu, osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci lub kierownictwu Ośrodka, a następnie sporządzić szczegółową notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekazać ją osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci i kierownictwu Ośrodka.
§ 6. Ujawnienie krzywdzenia
1. W sytuacji ujawnienia krzywdzenia przez dziecko należy stworzyć mu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
a) wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy,
b) zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło, podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie,
c) wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji,
d) jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać/powstrzymać ją,
e) należy odpowiednio poinformować dziecko, kto i jak zajmie się sprawą, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo.
§ 7. Zachowania niedopuszczalne
1. Członkowi personelu nie wolno:
1) nawiązywać z dzieckiem relacji o charakterze seksualnym ani romantycznym;
2) proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych, substancji psychoaktywnych, jak również używać ich w obecności dzieci w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub pobytu na terenie Ośrodka;
3) oglądać treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę w obecności dzieci, udostępniać dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z tymi treściami;
4) utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dozwolone jest rejestrowanie wizerunku dla celów dokumentacji medycznej, naukowych lub dydaktycznych, lub marketingowych, po uzyskaniu zgody rodzica/opiekuna i/lub dziecka. Rekomendowane jest, aby do celów rejestracji wizerunku dziecka używać przeznaczonych w tym celu urządzeń służbowych;
5) przyjmować pieniędzy, prezentów od dziecka i jego rodzica/opiekuna ani wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych;
6) utrzymywać niejawnych bądź ukrywanych kontaktów z dzieckiem oraz kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji, albo wykorzystujących przewagę fizyczną, stosunek władzy bądź zależność dziecka;
7) składać dziecku propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych dla relacji pracownik–dziecko, dotykać dziecka w sposób, który może być uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny;
8) używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, wykorzystywać wobec dziecka przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby), stosunku władzy bądź zależności dziecka;
9) stosować jakąkolwiek przemoc wobec dziecka, w tym polegającą na biciu, szturchaniu, popychaniu i wszelkich innych naruszeniach nietykalności cielesnej dziecka, a także izolować dziecka w zamkniętym pomieszczeniu, przytrzymywać drzwi, krępować ruchów poprzez wiązanie;
10) celowo prowokować u dziecka wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych;
11) wyręczać lub nadzorować bezpośrednio dziecko m.in. podczas realizacji czynności samoobsługowych i higienicznych, ponad niezbędny poziom wynikający z potrzeb dziecka lub dbałości o jego bezpieczeństwo;
12) zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać dziecka, krzyczeć na dziecko;
13) ujawniać osobom nieuprawnionym, informacji dotyczących dziecka, takich jak wizerunek dziecka, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dziecka;
14) zapraszać dziecko do swojego miejsca zamieszkania, spotykać się z nimi poza godzinami pracy lub utrzymywać kontakty poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Zakaz ten nie dotyczy sytuacji, gdy dziecko zwraca się do członka personelu o pomoc bądź kontakt odbywa się publicznie, przy udziale innych członków personelu podmiotu lub innych dzieciach;
15) angażować lub zachęcać dziecka do jakiejkolwiek działalności niezgodnej z prawem lub stwarzającej zagrożenie dla dziecka;
16) lekceważyć lub powierzchownie, nieuważnie traktować zgłaszanej przez dziecko potrzeby wsparcia i pomocy;
17) utrzymywanie biernej postawy w zakresie troski o rozwój i zabezpieczenie dziecka w sytuacji zagrożenia jego dobrostanu.
2. Realizując ww. zasady, personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Ośrodka oraz swoich kompetencji.
§ 8. Zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko
1. W Ośrodku obowiązują zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko.
2. Zasady te dotyczą bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi będącymi pacjentami Ośrodka. Zaleca się komunikowanie dzieciom zasad, na jakich funkcjonuje przestrzeń wolna od przemocy.
3. Treść zasad bezpiecznych relacji dziecko–dziecko zostaje wypracowana z uwzględnieniem specyfiki Ośrodka oraz potrzeb dzieci w nim przebywających.
4. W sytuacji gdy w podmiocie dłużej niż 12 godzin przebywają dzieci w różnych grupach wiekowych, zapewniając im nocleg, należy uwzględnić różnice rozwojowe i płeć.
5. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywa się po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w Ośrodku zostanie podjęta interwencja z powodu krzywdzenia rówieśniczego.
6. Zagadnienia, które znalazły się w zasadach bezpiecznych relacji między dziećmi:
1) zasady komunikacji, w tym komunikacji internetowej,
2) zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (np. Internet, telefon komórkowy),
3) sposoby rozwiązywania konfliktów,
4) szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni,
5) równe traktowanie, szacunek dla różnorodności, indywidualnej tożsamości i ekspresji.
7. Ośrodek dba o to, by dzieci posiadały wiedzę, że jeżeli:
1) mają jakikolwiek problem, obawiają się lub doznają przemocy, w tym doświadczyły zachowania wskazanego w Zasadach bezpiecznych relacji jako niedopuszczalne ze strony członka personelu Ośrodka, innego dziecka, opiekuna dziecka, innej osoby bliskiej lub innej osoby, albo
2) były świadkiem niewłaściwych, niezrozumiałych lub niejasnych zachowań, w tym wskazanych w Zasadach bezpiecznych relacji jako niedopuszczalne wobec innego dziecka ze strony członka personelu Ośrodka, innego dziecka, opiekuna dziecka, innej osoby bliskiej, lub innej osoby mają prawo i możliwość rozmowy na ten temat z osobą odpowiedzialną za ich ochronę lub inną zaufaną osobą z personelu Ośrodka, która podejmie działania, aby udzielić wsparcia, z zachowaniem szacunku do ich prywatności.
8. Personel, realizując cele wymienione w ust. 1–7, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Ośrodka oraz swoich kompetencji.
§ 9. Szkolenia związane ze Standardami ochrony dzieci
1. W terminie 60 dni od wprowadzenia Standardów przeprowadza się szkolenie w tym zakresie dla całego personelu Ośrodka.
2. Osoby pracujące z dziećmi otrzymują specjalistyczne szkolenie odnoszące się do ich odpowiedzialności za dzieci znajdujące się pod ich opieką.
3. Zakres szkoleń obejmuje w szczególności:
1) uregulowania w Standardach ochrony dzieci,
2) podejmowanie interwencji zgodnie z procedurami opisanymi w rozdziale III niniejszego dokumentu,
3) poszerzanie umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
4) problematykę ochrony dzieci przed przemocą w zakresie adekwatnym do kompetencji zawodowych danej grupy pracowników.
4. Ośrodek, w miarę możliwości i odpowiednio do specyfiki działania, inicjuje i prowadzi działania edukacyjne z obszaru ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek informacyjnych, plakatów, pogadanek) skierowane do dzieci (w sposób dostosowany do ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich opiekunów, w szczególności na temat:
1) sposobów unikania zagrożeń oraz reagowania na nie w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,
2) zasad bezpiecznych relacji z rówieśnikami i pożądanych postaw w kontaktach pomiędzy dziećmi,
3) ochrony dzieci przed krzywdzeniem i praw dziecka, oraz informacji, gdzie mogą szukać pomocy,
4) bezpiecznego korzystania z Internetu i platform cyfrowych, w tym mediów społecznościowych,
5) prawa do ochrony wizerunku.
5. Opracowanie harmonogramu szkoleń i działań edukacyjnych koordynuje osoba odpowiedzialna w Ośrodku za Standardy ochrony dzieci.
6. Szkolenie w zakresie Standardów ochrony dzieci przeprowadza się co dwa lata dla całego personelu Ośrodka.
7. Każdy nowo przyjęty członek personelu oraz raz na dwa lata każdy członek personelu pracujący z dziećmi przechodzi przeszkolenie w zakresie szkoleń wymienionych w pkt. 2 a–d.
8. Za organizację szkoleń odpowiedzialne jest kierownictwo Ośrodka.
§ 10. Obowiązki kierownictwa w zakresie wdrażania i realizacji Standardów ochrony dzieci
1. Do obowiązków kierownictwa Ośrodka należy:
1) nadzorowanie, delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją Standardów ochrony dzieci w Ośrodku do odpowiednich jednostek (np. dział administracji).
2) wskazanie osób odpowiedzialnych za:
a) przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu/podejrzeniach krzywdzenia dziecka,
b) organizację i udzielenie wsparcia małoletniemu według planu wsparcia,
c) prowadzenie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka (w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”),
d) Standardy ochrony dzieci w Ośrodku, w tym przygotowanie personelu Ośrodka do ich stosowania,
e) bezpieczeństwo w Internecie.
2. Ustalenie zasad prowadzenia ewidencji/rejestru ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Rejestr powinien zawierać informacje o zgłoszeniu:
1) ze wskazaniem osoby zgłaszającej,
2) ze wskazaniem osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek personelu, inne dziecko, inna osoba),
3) rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty),
4) daty interwencji.
3. Dokumenty zebrane i wytworzone w związku z podejrzeniem krzywdzenia dziecka załącza się do akt osobowych/dokumentacji małoletniego lub przechowuje wraz z rejestrem.
4. Ewidencję zdarzeń, o ile jest prowadzona w formie papierowej, należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonej szafie metalowej, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony dzieci.
§ 11. Obowiązki osoby odpowiedzialnej za Standardy ochrony dzieci
Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za Standardy ochrony dzieci należy:
1) dbałość o udostępnienie Standardów ochrony dzieci na stronie internetowej Ośrodka oraz na jego terenie,
2) przygotowanie personelu Ośrodka do stosowania Standardów ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tych Standardach,
3) delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją Standardów w Ośrodku do odpowiednich jednostek, personelu Ośrodka oraz monitoring ich realizacji,
4) prowadzenie ewidencji członków personelu Ośrodka, którzy zapoznali się ze Standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w Standardach,
5) przegląd Standardów ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z kierownictwem, personelem Ośrodka i – jeśli to możliwe – dziećmi i ich opiekunami,
6) regularne monitorowanie znajomości i przestrzegania przez personel Ośrodka przyjętych Standardów,
7) sprawdzanie i ocena skuteczności obowiązujących wytycznych i procedur,
8) proponowanie zmian w Standardach mających na celu skuteczną ochronę dzieci przed krzywdzeniem,
9) organizowanie lub prowadzenie dla pracowników Ośrodka cyklicznych szkoleń w zakresie obowiązujących Standardów nie rzadziej niż raz na dwa lata, a także po każdej zmianie ich treści,
10) koordynowanie przygotowania zasad bezpiecznych relacji między dziećmi, ich wdrażania, monitorowania i inicjowania zmian w ich treści, odpowiadając w tym zakresie na potrzeby zgłaszane przez dzieci.
11) współpraca z pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie, realizowanie, upowszechnianie i monitorowanie Standardów ochrony dzieci w Ośrodku.
§ 12. Koordynator bezpieczeństwa w Internecie
1. Do obowiązków koordynatora bezpieczeństwa w Internecie należy poinformowanie rodziców/opiekunów dzieci oraz pracowników Ośrodka, że sieć WI-FI Ośrodka jest chroniona hasłem.
2. Hasło do WI-FI Ośrodka udostępniane jest jedynie osobom dorosłym – rodzicom lub opiekunom dzieci oraz pracownikom Ośrodka.
3. Zabronione jest udostępnianie hasła do WI-FI Ośrodka dzieciom przez pracowników Ośrodka.
4. Ośrodek nie odpowiada za udostępnianie hasła do WI-FI Ośrodka dzieciom przez ich rodziców lub opiekunów.
5. Koordynator bezpieczeństwa w Internecie współpracuje z pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie, realizowanie, upowszechnianie i monitorowanie Standardów ochrony dzieci w Ośrodku
Obszary odpowiedzialności - imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych:
🔵 Przygotowanie personelu do stosowania Standardów ochrony dzieci i monitorowanie ich przestrzegania: Dorota Sobik
🔵 Zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu: Tomasz Ćwiertnia
🔵 Przyjmowanie zgłoszeń: Dorota Sobik
🔵 Uruchamianie interwencji: Anna Ibek
🔵 Koordynacja wsparcia udzielanego dziecku: Anna Ibek
Dane kontaktowe do osób odpowiedzialnych jw.:
Tel.: 604 596 978, 696 070 130
E-mail: michalkowo@michalkowo.pl
§ 13. Podmioty współpracujące
Podmioty współpracujące, w przypadku gdy ich działalność obejmuje kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania Standardów ochrony dzieci.