W tym miejscu gromadzimy informacje o AAC (ang. augmentative and alternative communication), które przydadzą się wszystkim użytkownikom komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz ich partnerom komunikacyjnym. Spieszymy z newsami!
………………………………………………………………………………………
NEWS 1 – AAC W WYMIARZE SPRAWIEDLIWOŚCI
Na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/warto-wiedziec są dostępne materiały przydatne w działaniach na rzecz ochrony dzieci. Są to:
- Vademecum AAC – porozumiewanie z osobami o złożonych potrzebach w komunikowaniu się
Poradnik, który zawiera definicję osoby o złożonych potrzebach w komunikowaniu się, przybliża istotę AAC oraz rodzaje systemów komunikacyjnych, a także informuje, o czym należy pamiętać podczas rozmowy z użytkownikiem AAC.
- Tablice wspomagające rozmowę w czasie przesłuchania świadka używającego AAC
Jak piszą autorki tablic we wstępie do swojej publikacji: „Biorąc pod uwagę fakt, iż dzieci z niepełnosprawnością od 3 do 5 razy częściej są ofiarami napaści fizycznej, w tym seksualnej, istniała potrzeba przygotowania gotowych pomocy, które mogą ułatwić rozmowę na te niezwykle trudne tematy, zwłaszcza osobom o złożonych potrzebach w komunikowaniu się”. Materiały te pomogą rodzicom i opiekunom użytkowników AAC w rozmowie na trudne tematy i pomogą uzyskać pomoc odpowiednich instytucji.
- Materiały dla dzieci i osób z problemami w rozumieniu mowy z symbolami AAC przygotowujące na spotkanie z wymiarem sprawiedliwości
Publikacja zawiera teksty w tłumaczeniu na symbole PCS (ang. picture communication symbols), wyjaśniające, kim są m.in. sędzia, świadek, psycholog, a także czym jest np. pokój przesłuchań. Przybliżają też prawa dzieci oraz prawa dzieci skrzywdzonych.
- Autorkami wymienionych materiałów są Agnieszka Pilch oraz Iwona Duda.
Przykładowe symbole PCS z tablic:
………………………………………………………………………………………
NEWS 2 – LEKTURY DOSTĘPNE
Na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja/lektury-dostepne- znajdują się opracowania lektur szkolnych. To utwory literackie udostępnione jako:
- tekst oryginalny
- tłumaczenie tego tekstu na PJM (polski język migowy)
- tekst oryginalny w wersji z ETR (ang. easy to read – tekst łatwy do czytania).
Zgromadzone tu teksty reprezentują różne gatunki literackie (w tym: legendy, utwory poetyckie, nowele, bajki, baśnie, fraszki), są też przeznaczone dla odbiorów w różnym wieku. Wybrane teksty to niejednokrotnie utwory historyczne, których język może być trudny dla uczniów z niepełnosprawnościami. Dzięki takim opracowaniom łatwiej będzie im zrozumieć słownictwo i przekaz dzieł literatury pięknej.
Materiały są bardzo ciekawe i na pewno przydadzą się rodzicom oraz nauczycielom, szczególnie nauczycielom współorganizującym kształcenie w szkole podstawowej. Na stronach redakcyjnych Lektur dostępnych znajduje się informacja, że są to „Materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją uczęszczających do szkół podstawowych”. Dzięki nim uczeń utrwali wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Opracowanie każdej lektury zawiera nie tylko jej tekst, ale też jej graficzne przedstawienie w formie komiksu. Dodatkowym atutem materiałów są karty pracy m.in. z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstu. Dla uczniów ze złożonymi potrzebami w komunikowaniu się przygotowano tablice AAC z niezbędnym słownictwem oraz karty pracy z zadaniami napisanymi za pomocą symboli PCS.
- Jak głosi informacja podana na wspomnianej stronie internetowej, „Cykl ten został opracowany na zlecenie Ministra Edukacji i Nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka, będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego”.
Przykładowe pytania i zadania z różnych publikacji::
Przykładowy komiks z „Pana Tadeusza”:
………………………………………………………………………………………
NEWS 3 – MATERIAŁY ĆWICZENIOWE
Na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-niepelnosprawnych-dostosowane-do-nowej-podstawy-programowej-ksztalcenia-ogolnego znajdują się materiały ćwiczeniowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Mogą z nich korzystać uczniowie m.in. ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, afazją. Materiały są zgodne z obowiązującą podstawą programową i są przeznaczone dla uczniów w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
Do opracowania materiałów zawierających mnóstwo interesujących i wartościowych zadań wykorzystano symbole PCS oraz znaki graficzne umożliwiające uczniom zrozumienie pojęć, tematyki i opisanych sytuacji.
Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępnia 12 zeszytów ćwiczeniowych – można je pobrać ze strony i wydrukować.
- Jak głosi informacja podana na stronie redakcyjnej ww. publikacji, wykonawcą materiałów ćwiczeniowych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej jest Pracownia Lingwistyki Migowej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Przykładowe zadania z różnych publikacji:
………………………………………………………………………………………
NEWS 4 – CENTRUM KOMUNIKACJI
Od IV kwartału 2024 roku do IV kwartału 2027 roku będzie realizowany w naszym kraju projekt Centrum Komunikacji. Kierowany jest on do osób:
- z niepełnosprawnościami
- z osób z problemami zdrowia psychicznego
- w spektrum autyzmu
które w ramach projektu otrzymają w Centrum wsparcie w komunikacji.
Zgodnie z założeniami Centrum ma mieć 17 lokalizacji (główna siedziba w Warszawie oraz 16 Regionalnych Centrów Komunikacji w całej Polsce), zbudowana zostanie także odpowiednia aplikacja.
Główne cele Centrum to:
- zapewnienie wsparcia w komunikacji niezbędnego osobom z niepełnosprawnościami w życiu codziennym
- wzrost kompetencji kadry m.in.:
- tłumaczek i tłumaczy PJM (polskiego języka migowego),
- tłumaczek i tłumaczy SCOGN (sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych)
- specjalistek i specjalistów AAC (ang. augmentative and alternative communication – komunikacja wspomagająca i alternatywna)
- specjalistek i specjalistów w zakresie ETR (ang. easy to read – [język] łatwy do czytania).
Projekt jest realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej (Lider) w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz Polskim Związkiem Głuchych.
………………………………………………………………………………………
NEWS 5 – CZYTAM I WIEM
PSONI, czyli Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, to największa w naszym kraju organizacja, która wspiera dzieci, młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną. Działa na terenie całego kraju, a na swojej stronie internetowej zamieszcza fantastyczne darmowe materiały do pobrania i wydruku. W szczególności polecamy teksty w języku łatwym do czytania, zamieszczone w zakładce „Czytam i wiem”.
https://psoni.org.pl/czytam_i_wiem/
„Czytam i wiem – tekst łatwy do czytania i zrozumienia w szkole” to projekt, w którym po raz pierwszy zastosowano standardy tekstu łatwego do czytania i zrozumienia do opracowania materiałów ćwiczeniowych i edukacyjnych dla tych etapów edukacyjnych, w których uczestniczą uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Co znajdziemy wśród tych materiałów?
- Instrukcję tworzenia i stosowania materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych
- Materiały do edukacji polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej, informatycznej– dla pierwszego etapu edukacyjnego
- Materiały do historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki, informatyki – dla drugiego etapu edukacyjnego
- Materiały do zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęć rozwijających komunikowanie się, zajęć rozwijających kreatywność, etyki – dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Materiały do języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, podstaw przedsiębiorczości, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki – dla szkół branżowych pierwszego stopnia
- Materiały do zajęć z funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęć rozwijających komunikowanie się, zajęć rozwijających kreatywność, przysposobienia do pracy, etyki – dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy.
Kto może skorzystać z tych materiałów?
Nade wszystko uczniowie, ale też:
- nauczyciele przedmiotowi
- pedagodzy szkolni
- pedagodzy specjalni
- logopedzi
- rodzice, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w nauce.
Przykładowe fragmenty różnych publikacji:
………………………………………………………………………………………